Guma Turbo


Jedzenie
Mało osób wie, że guma Turbo produkowana była przez firmę Kent z Turcji. W Polsce guma zyskała na popularności z początkiem lat 90., a sprzedaż pierwszej serii pod nazwą "Turbo" ruszyła w 1989 roku.

Do gumy załączane były obrazki przedstawiające głównie samochody, ale także inne środki lokomocji, które w latach 90. były w Polsce niespotykane. Niezdrowy, ale charakterystyczny smak gumy (brzoskwinia) oraz wkładki-obrazki, które również nazywane były "historyjkami" sprawiły, że dzieci i młodzież kolekcjonowały je, wymieniając się zduplikowanymi obrazkami.

Ogromna popularność, głównie w naszym regionie Europy, spowodowała, że firma Kent wypuszczała z każdym rokiem nową serię popularnej "żujki". Systematyka kolekcji gumy Turbo w Polsce wyglądała następująco - seria gum Turbo w Polsce w sprzedaży pojawiła się w latach 1989-1992, seria Turbo Classic była w sprzedaży w latach 1997-1998, seria Turbo Sport w latach 1998-2007, natomiast ostatnia seria - Turbo Super w latach 2003-2007.

Na początkowym etapie produkcji gum, załączane obrazki były prostokątne, jednak w 2003 roku, kiedy zmieniły się rozmiary gumy na mniejsze, wprowadzono obrazki kwadratowe.

W Polsce, w czasie największej popularności "turbówki", istniały fan cluby, które organizowały spotkania miłośników i kolekcjonerów tej gumy. Turecka firma Kent oficjalnie zakończyła produkcję w 2007 roku z powodu spadającego zainteresowania wśród młodzieży. Nieoficjalnie mówiło się, że powodem zaprzestania wydawania gumy Turbo, była plotka o tym, że jest rakotwórcza.

W 2015 roku w Biedronce, z okazji 20-lecia sieci sklepów, na pułkach sklepowych pojawiła się kultowa guma Turbo.

Komentarze